Legia najbardziej medialnym klubem w Polsce. A Stomil?

W czerwcu powstał najnowszy raport określający stopień medialności polskich klubów występujących w ekstraklasie oraz na jej zapleczu. Stomil Olsztyn wypadł w zestawieniu całkiem dobrze.
Agencja Press-Service Monitoring Mediów opracowała w czerwcu raport dotyczący popularności medialnej w prasie i internecie klubów występujących w ekstraklasie i I lidze. Artykuły poddane analizie pochodzą z obserwacji 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej, regionalnej, branżowej i specjalistycznej oraz dwudziestu wybranych portali internetowych.

Jak przedstawia się medialność Stomilu Olsztyn? Biało-niebiescy uplasowali się na 11. miejscu spośród 18 zespołów występujących na zapleczu ekstraklasy, jeśli chodzi o sumę opublikowanych w czerwcu materiałów prasowych. W gazetach ukazały się wtedy 234 teksty dotyczące ekipy ze stolicy Warmii i Mazur. Blisko 80 proc. tej liczby stanowią artykuły napisane przez regionalnych dziennikarzy sportowych. Jest to zrozumiałe, gdyż drużyna prowadzona przez trenera Zbigniewa Kaczmarka jest jedynym większym klubem w województwie. Brak równie atrakcyjnego medialnie rywala jest równoznaczny z dużą popularnością Stomilu. Jedynie 20 proc. publikacji powstało w prasie ogólnopolskiej.

Olsztynianie wypadli zdecydowanie gorzej w rankingu liczby wystąpień na pierwszych stronach gazet. W czerwcu informacje o nich pojawiły się na czołówkach polskich tytułów prasowych jedynie czterokrotnie. Gorsze wyniki odnotowały tylko ekipy Dolcanu Ząbki (3 razy) oraz Okocimskiego KS Brzesko (ani razu). Można przypuszczać, że ta chwilowa popularność Stomilu związana była z walką o utrzymanie, które biało-niebiescy zapewnili sobie pod koniec maja, pokonując na wyjeździe Arkę Gdynia 1:0.

Stomil jest nieco popularniejszy w internecie niż w prasie. W czerwcu w sieci ukazało się 278 artykułów dotyczących biało-niebieskich, co dało 9. miejsce w gronie drużyn z zaplecza ekstraklasy.

Agencja Press Service wyceniła także publikacje prasowe dotyczące poszczególnych klubów zaplecza ekstraklasy. Gdyby wykupić reklamy tej samej wielkości w przypadku Stomilu, suma ta wyniosła blisko 2 mln 216 tys. zł.

We wszystkich rankingach dotyczących zespołów, które w sezonie 2012/2013 grały w I lidze, triumfował obecny beniaminek ekstraklasy Cracovia Kraków. W czerwcu ukazało się 921 prasowych oraz 986 internetowych artykułów na temat małopolskiego zespołu. Informacje o popularnych "Pasach" pojawiały się na pierwszych stronach gazet aż 64 razy. Z kolei ekwiwalent reklamowy krakowskiej ekipy wyniósł ponad 13 mln zł.

Na czele całego zestawienia znalazł się natomiast mistrz Polski - Legia Warszawa.